Running4Climate: Van Just Do It naar Justdiggit

3 mei 2025

Column door Tim van Hattum - Mei 2025

Het aanpakken van klimaatverandering is een marathon, geen sprint. Er is een langetermijnaanpak nodig, met een langetermijnvisie, langetermijnbeleid, doorzettingsvermogen en een ijzeren wilskracht om die klimaatmarathon te voltooien. Het zijn precies de ingrediënten die op dit moment in politiek Den Haag nogal ontbreken. Het kortetermijndenken regeert misschien wel meer dan ooit. De enige die daar affiniteit lijkt te hebben met een marathon is onze minister-president, maar die schoof samen met klimaatminister Hermans en de rest van dit bijzondere kabinet ambitieuze klimaatmaatregelen afgelopen week weer eens naar de lange baan.

Marathons loop je niet op de baan, maar over natuurlijke routes in ruig terrein. Die routes, met de nodige ups en downs, leiden ons uiteindelijk naar een prachtige finish. Een toekomst met volop ruimte voor water en natuur, gezonde voeding, groene steden, betaalbare en hernieuwbare energie, een circulaire economie met betekenis, en gezonde en gelukkige mensen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan (en eigenlijk ook omdat het moet).

Geïnspireerd door deze klimaatmetafoor lopen op 20 juni aanstaande duizenden sportieve wereldverbeteraars de tweede editie van de Klimaatmarathon op de Utrechtse Heuvelrug. Onder het motto Running4Climate leggen teams de afstand van een marathon af om aandacht te vragen voor klimaatactie. Inschrijven kan nog! Geen loper? Geen nood. Fietsen kan ook, op dezelfde dag, bij de grote broer Cycling4Climate. Weinig legitieme excuses dus om die dag niet in actie te komen.

Het zou voor de hand liggen om Nike als sponsor te vragen voor zo’n bijzonder event. Hun slogan ‘Just do it’ past als een (hardloop)schoen. Als je voor de allergrootste crisis van onze tijd de oplossingen op de plank hebt liggen (en voor wie wil weten welke dat zijn: lees Only Planet), dan rest alleen nog de actie om ze wereldwijd te realiseren: just do it. Maar de organisatie van Running4Climate vond een organisatie met een minstens zo krachtige slogan, en met een nog veel mooiere missie: Justdiggit. De visie van Justdiggit is dat als we de planeet kunnen opwarmen, we haar ook weer kunnen afkoelen. Ze doen dat door het vergroenen van droge gebieden in Afrika. Een natuurlijke klimaatoplossing (uit route 1 voor de Only Planet-fans) die zich al op vele plekken heeft bewezen. De lopers halen tijdens de Klimaatmarathon geld op om samen met Justdiggit de aarde te vergroenen.

Niet helemaal toevallig is Justdiggit de kersverse partner van het Only Planet Theater. Iedereen die straks naar het Only Planet Theater gaat, draagt door het kopen van een toegangskaartje bij aan natuurherstel in Kenia.

Natuurlijk zijn er altijd weer types die een tandje verder gaan dan een marathon op de Heuvelrug. Een week na het event op de Utrechtse Heuvelrug loopt een Wagenings team van klimaatexperts (waaronder ikzelf) de Mont Blanc Marathon met dezelfde missie. Onze actie in 2023 met het lopen van de Jungfraumarathon smaakte naar meer. Met uitzicht op de smeltende Mont Blanc-gletsjers vragen we nu – in het jaar van de gletsjer – aandacht voor het smelten van de gletsjers en de urgentie van klimaatactie. Deze bergmarathon in Chamonix is niet alleen 42 km lang, maar telt ook nog eens 2.500 hoogtemeters – om het grillige karakter van klimaatactie nog eens te benadrukken. Maar goed, hierover later meer.

Een nog mooiere stunt zou zijn als het ons lukt de beste marathonloper aller tijden, Eliud Kipchoge, of onze ‘eigen’ Sifan Hassan hun volgende marathon te laten winnen in zo’n hip climate stripe-shirt. Wie helpt?

We hoeven natuurlijk echt niet allemaal zo’n marathon te lopen voor het klimaat. Nog beter is om gewoon aan de slag te gaan. Ruim 40 tot 70% van de emissiereductie kunnen we bereiken door gedragsverandering, stelt het IPCC. Net zoals elke marathon van 42 km begint met een eerste stap, begint een mooiere toekomst bij onze acties van vandaag.

Dus just do... eh... diggit!


Tim van Hattum foto


Tim van Hattum is Hoofd van het klimaatprogramma bij Wageningen University & Research. In november 2022 publiceerde hij zijn boek de Only Planet Klimaatgids voor de 21ste Eeuw. Daarin schets hij 7 inspirerende routes naar een hoopvolle toekomst met een hoofdrol voor de natuur. De Only Planet gaat inmiddels de 4e druk in, wordt volop gebruikt als schoolmateriaal en heeft nu ook zijn ‘eigen’ theatershow. What’s next?




WUR
JustDiggit
30 april 2025
We zijn trots om aan te kondigen dat Justdiggit officieel partner is geworden van Only Planet!
19 april 2025
After movie Impact Fair, met performance eerste song
Doris
9 april 2025
Afgelopen vrijdag beleefden we een bijzonder hoogtepunt tijdens de Impact Fair. Na een indringende maar hoopvolle bijdrage van Tim van Hattum (WUR), auteur van het boek Only Planet, volgde een muzikaal moment dat diepe indruk maakte. Voor het eerst werd het nummer Het Butterfly Effect live uitgevoerd – in een tot de nok gevulde kas, midden tussen de planten en het publiek. Musicalactrice Doris Baaten bracht het lied met zoveel gevoel en kracht, dat de stilte na afloop bijna tastbaar was – gevolgd door een groot applaus. Een kippenvelmoment!
Creatief team
3 maart 2025
Met trots presenteren we het volledige creatieve team van Only Planet! Naast regisseur William Spaaij en schrijver Daniël Cohen, die al langere tijd werken aan het concept en script, verwelkomen we een indrukwekkende groep ervaren en prijswinnende makers. Samen brengen zij hun expertise in regie, muziek, choreografie, lichtontwerp, projecties en kostuumontwerp samen om van Only Planet een grensverleggende theaterervaring te maken.
Raad van Toezicht
3 maart 2025
Bij Only Planet hechten we veel waarde aan goed bestuur en transparantie. Daarom volgen we de Governance Code Cultuur, een richtlijn die culturele organisaties helpt bij het inrichten van verantwoord bestuur en effectief toezicht. Deze code ondersteunt ons in het maken van bewuste keuzes en het afleggen van verantwoording over ons handelen.
Onderzoek
3 maart 2025
Hoe wordt Only Planet ontvangen? Dat hebben we laten onderzoeken door marktonderzoeksbureau Validators uit Amsterdam. De representatieve resultaten zijn veelbelovend: ons innovatieve 360-graden theaterconcept wordt als uniek, indrukwekkend en inspirerend ervaren. Het onderzoek bevestigt dat bezoekers niet alleen genieten van het verhaal en het visuele spektakel, maar ook echt worden aangezet tot nadenken over de toekomst van onze planeet.
Tim van Hattum foto
3 maart 2025
Column Maart 2025 door Tim van Hattum
Impact Fair
3 maart 2025
Only Planet is op 3, 4 en 5 april aanwezig op de Impact Fair in de Jaarbeurs Utrecht. Samen met onze partner Collectief Natuurinclusief, hebben we een stand in de vorm van een kleine dome. Bovendien hebben we de eer om bij te dragen aan de opening van de Impact Fair, middels een presentatie van Tim van Hattum (auteur van het boek Only Planet) én de presentatie van een eerste song uit de musical Only Planet!
Artist Impression
9 februari 2025
Nieuwe artist impression
Tim van Hattum
19 december 2024
Column door Tim van Hattum - December 2024
Meer posts