DUURZAAMHEIDSBELEID

De ambitie van Only Planet is om een zo duurzaam,
klimaatneutraal, circulair evenement op te zetten.

Vanzelfsprekend zal de opzet van Only Planet zelf, ook zo duurzaam mogelijk zijn. Hierbij staan de thema’s van diverse keurmerken op gebied van duurzame evenementen en
de kernthema’s van de Green Deal Circular Festivals centraal. Daarnaast de routes zoals
beschreven in het boek ‘Only Planet’.

Communicatie in alles wat we op duurzaamheidsgebied doen is cruciaal. We zullen dus zo duidelijk mogelijk proberen uit te dragen hoe wij te werk gaan. 

We beseffen ons dat er op vlak van duurzame oplossingen vele mogelijkheden zijn, maar in veel
gevallen nog niet de perfecte. We bieden ruimte aan innovatie op dit vlak. Gaandeweg leren we en
stellen we bij. Juist dat aspect vinden we belangrijk: niet alleen voor de (in onze ogen) de meest
duurzame oplossing gaan, maar vooral ook bewustzijn bij alle betrokkenen aanwakkeren.

Doelstellingen

Gebaseerd op benchmarkcijfers van de koplopers rondom duurzame evenementen en criteria van
diverse keurmerken heeft Only Planet een aantal doelstellingen bepaald.

Sustainable Development Goals

Bij al onze duurzaamheidsmaatregelen spiegelen
wij ons aan de Sustainable Development Goals.
Ze schetsen een beeld van een toekomst waarin vooruitgang iedereen ten goede komt, waar klimaatverandering een halt wordt toegeroepen en
alle mensen in vrede en welvaart kunnen leven.
SDG NEDERLAND
12 Responsible Consumption and Production

Circulariteit

Hier streven we er naar dat er zo min mogelijk afval geproduceerd wordt en grondstoffen opnieuw worden ingezet. Onze doelstelling daarbij is om minder dan 50 gram restafval per bezoeker per dag te genereren (inclusief restafval tijdens en na productie).

7 Affordable and Clean Energy

Energie

We inventariseren tot in detail de energiebehoefte van het evenement en zetten de meest energiezuinige apparatuur in. Voor de in te zetten energiebronnen gebruiken we 100% groene energie via vaste stroom aansluitingen of batterijen.
3 Good Health and Well-Being

Eten en drinken

De impact op het milieu van het eten van vlees en vis is groot. We willen bezoekers hier bewust van te maken en prikkelen om voor een andere optie te gaan. Ons doel is een aanbod van 75% vegetarisch eten te presenteren. Vlees en vis is verantwoord en gecertificeerd.
9 Industry, Innovation and Infrastructure

Mobiliteit

Doorgaans veroorzaken de vervoersbewegingen van en naar een evenement de grootste CO2 uitstoot. Voorkomen kunnen we dat niet, maar we faciliteren publiek, leveranciers en spelers  optimaal om zo klimaatneutraal te kunnen reizen en werken.
6 Clean water and Sanitation

Water

Water hebben we ogenschijnlijk in overvloed. Echter door klimaatverandering wordt de
beschikbaarheid van drinkwater schaarser. We zorgen dan ook voor waterbesparende maatregelen
op de locatie.
13 Climate Action

CO2 footprint

We zorgen voor een zo laag mogelijke CO2-footprint. Hiervoor meten we zowel onze eigen impact en ook de impact veroorzaakt door derden verbonden
aan ons evenement.
15 Life on Land

Biodiversiteit

De biodiversiteit holt hard achteruit.  Als evenement veroorzaken we ook op dit vlak negatieve impact. Door voorgaande doelstellingen minimaliseren we de impact
maar beseffen we dat we ook hier aan bijdragen. Ons doel is om de stikstofdepositie lager dan 0,00
mol/ha/jaar te bereiken en regeneratief bij de dragen aan de biodiversiteit door actieve aanplant van groen.

Inkoop

Duurzaamheid start met bewustwording, dus ook bewustwording van alle materialen en producten die worden ingekocht en met welke partners we samen werken. Denk aan producten die ofwel een verantwoord keurmerk hebben, hergebruikt of recyclebaar zijn.
11 Sustainable Cities and Communities

Inclusiviteit

Een duurzame maatschappij betekent dat iedereen
erbij hoort. Dat betekent dat
onze organisatie en het evenement zich zo toegankelijk mogelijk opstelt voor iedereen met een zichtbare of onzichtbare beperking. Vanzelfsprekend is iedereen welkom ongeacht geloofsovertuiging, etniciteit, gender, of enige andere persoonlijke achtergrond.
Commitment  
Een duurzaam evenement start met commitment vanuit de organisatie. Dat commitment is rotsvast
en is een primaire verplichting gegeven de inhoud van deze productie! Er is een groot besef dat het 
vergrootglas op deze productie is gelegd om het verantwoord uit te voeren.

Adviesorganisatie Green Leisure Group is dan ook ingeschakeld om als duurzaam geweten en 
adviseur te fungeren gedurende het gehele traject. 

Communicatie
De sleutel tot succes is transparante communicatie. Er wordt eenduidig gecommuniceerd naar de diverse doelgroepen wat de verwachtingen zijn. In de uitvoer wordt daar actief op gecontroleerd.

Only Planet zal ook transparant communiceren over de duurzame keuzes die gemaakt worden en waarom. We zeggen wat we doen en doen wat we zeggen. 
Green Leisure Group
Share by: